بسم الله الرحمن الرحیم
در جواب این شبهه باید چند نکته بیان شود:
۱. بسیاری افعال نسبی هستند و یک فعل نسبت به شخصی یک عنوان دارد و نسبت به شخص دیگر عنوان دیگر، مثلا پاسخ استاد  به سوال شاگرد راهنمایی است ولی پاسخ شاگرد به سوال استاد اختبار نام دارد.پس ممکن است یک فعل نسبت به کافر عذاب باشد و نسبت به مومن ابتلاء
۲. کفر به عنوان کفر و شرک فی نفسه در دنیا عذاب ندارد، بلکه خداوند عذاب آخرت را برای کفر و شرک قرار داده.
یک آیه: و اموال و فرزندان آنان تو را به شگفت نيندازد. جز اين نيست كه خدا مى‏خواهد ايشان را در دنيا به وسيله آن عذاب كند و جانشان در حال كفر بيرون رود. (توبه آیه 85)
یک روایت: امام حسین علیه السلام در قسمتی از یک حدیثی طولانی در روز عاشورا میفرماید: دنیا زندان مومن است و بهشت کافر، دنیا پلی است برای رفتن مومنین به بهشت و پلی است برای رفتن کافرین به جهنم. (بحار الانوار ج 6 صفحه 154)
۳. امراض و بیماریهای جزیی و حتی بزرگتر اقتضای طبیعت و ماده است و غالبا عذاب حساب نمیشود
۳. کفر با ظلم متفاوت است، هر کس در دنیا به دیگران ظلم کند چه مومن چه کافر در دنیا جزای آنرا می‌بیند و اتفاقاً مومنین بیشتر می‌بینند که ان‌شاءالله پاک از این دنیا بروند
ابو عبد اللَّه صادق (ع) فرمود: هيچ رگى دچار اضطراب و تشنج نمى‏شود، جز در اثر گناه. هيچ پائى به سنگ نمى‏خورد، جز در اثر گناه هيچ دردسر و يا مرضى رخ نمى‏دهد جز در اثر گناه........... . (اصول کافی چاپ اسلامی جلد 2 صفحه: 292)
۴. مومنین مخلص خداوند گرچه هیچ گناه یا ظلمی نکرده‌اند ولی‌مورد ابتلاء و امتحان الهی واقع میشوند، و شاید بزرگترین ابتلاء آنها خود نگهداری از لذات دنیا مثل دوری از حرام خواری و حق الناس و ربا و ...... است.
مهمترین دلیل نص قرآن: آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟ (عنکبوت آیه 2)  
روایات بسیار زیاد است در اصول کافی باب ابتلاء مومن را ملاحظه بفرمایید، بعنوان نمونه:
امام صادق(علیه السلام) فرمود:بی تردید،مومن مانند کفه ترازوست؛ هر چه بر ایمانش افزوده شود، بر بلایش(نیز) افزوده میگردد. (اصول کافی چاپ اسلامیه، ج 2 صفحه 253)
خلاصه: اشتباه ایشان:
 اولا بیماری را مثال زده که اصلا اقتضای طبیعت است.
و  ثانیاگفته کافر در دنیا عذاب میشود که چنین نیست، و عذاب کافر فقط در آخرت است.
و ثالثا فرق بین ظالم و کافر نگذاشته.

--------------------------------------------------

گروه تحقیقی استاد خدادادی