✍️این شبهه به جبر و اختیار انسان برمی گردد که قائلین به جبر مستندشان علم خداست که اگر او میداند ما چه خواهیم کرد پس ما اختیار نداریم. و باید طبق علم او عمل کنیم و الا علم خدا نادرست می شود.
1-اولا اختیار امری است که هر کسی در وجود خود می یابد و اگر در کارهای خود دقت کنیم انتخاب گری و اختیار خود را با «علم حضوری» در نفسمان می یابیم بعضی مسائل نزد نفس ما حاضر و وجدانی است و نیاز به استدلال ندارد
2-ثانیا علم جبر نمی آورد
⬅️مثلا معلم می داند دانش آموز الف پایان سال قبول می شود و دانش آموز ب مردود ، این که معلم می داند هیچ یک از دو دانش آموز مجبور نیستند که قبول یا مردود شوند .
پس معلم در عین اختیار دانش آموزان خبر دارد، زیرا از عمل آنها این علم را دارد ،
⬅️مثالی دیگر سنگی به طرف شیشه پرتاب شده است ما میدانیم به شیشه می خورد و شیشه می شکند ، آیا اینکه ما می دانیم دلیل شکستن شیشه است ؟
خیر پرتاب سنگ به طرف شیشه دلیل شکستن آن است.
✍️بنابراین اینکه خدا می داند ما چه خواهیم کرد دلیل انجام اعمال ما نیست ، بلکه انتخاب ما سرچشمه اعمال ماست گرچه علم خدا به اعمال ما احاطه دارد...
⚛️⚛️در نتیجه:⬇️⬇️⬇️
خداوند با وجود اختیار ما می داند ما چه خواهیم کرد . بنابراین ما مسول اعمال خود هستیم زیرا علم جبر نمی آورد این هنر خداست که علمش بسیار نافذ است که می داند با وجود اختیار ما چگونه عمل خواهیم کرد....

از دو حالت خارج نیست یا خدا قبلا می داند که من چه خواهم کرد یا نمی داند، اگر نمی داند: عبارت او بر همه چیز عالم است نقض می شود و در صورتی که می داند چگونه انتظار دارد که من کاری بر خلاف دانایی او نکنم با رعایت این دو نکته چگونه مرا بعد از مرگ مسوئل نموده
همچنین بخوانید...
- اگر امام صادق(ع) عالم ترین امام شیعه هستن و بیش از شش هزار شاگرد داشتن اما چرا حتی یک کتاب هم خودشان ننوشته اند؟
- از دو حالت خارج نیست یا خدا قبلا می داند که من چه خواهم کرد یا نمی داند، اگر نمی داند: عبارت او بر همه چیز عالم است نقض می شود و در صورتی که می داند چگونه انتظار دارد که من کاری بر خلاف دانایی او نکنم با رعایت این دو نکته چگونه مرا بعد از مرگ مسوئل نموده
- ایمان آوردن راحتتر از فکر کردن است
- خدا، دین و مذهبی که پیش از مرگ به کار نیاید، پس از مرگ هم به هیچ کار نخواهد آمد.
دیدگاه خود را بنویسید