بسم‌الله الرحمن الرحیم
در رابطه با این عکس نوشته، توجه به چند نکته ضروری است:

۱. عورت در زبان عربی توهین حساب نمیشود، بلکه لفظ کنایه ای است برای فهماندن اینکه باید این قسمتها پوشیده شود، و در نظر اسلام تمام بدن زن باید پوشیده شود، مگر کف دستها و صورت.

۲. اسلام به هیچ وجه دستور به حبس زنها در خانه نداده، هیچ روایتی به این مضمون نداریم، بله در سوره نساء آیه ۱۵ در مورد زنانی که فاحشه گری آشکار دارند دستور به ( امسکوهن ) داده شده یعنی حبس در خانه (نه حبس در زندان و ادامه فحشای بیشتر).

۳. این روایت که در تصویر آمده و روایات مشابه به این را،  هم اهل سنت نقل کرده اند و هم شیعه و غالبا روایات صحیح السندی هستند.
در این روایات لفظ ( استروهن به معنی پوشاندن) و (حصنوهن به معنی حفظ کردن) به کار برده شده است، و در هیچ کدام از این روایات کلمه «حبس» و «امساک» وجود ندارد و اگر هم باشد روایت آن ضعیف السند است.

۴. در روایات زیادی داریم خود فاطمه زهرا سلام الله علیها در جنگها پرستاری میکردند، یا ائمه اطهار علیهم السلام خانم و بستگان خود را در مسافرت می‌بردند، یا بسیاری زنها دوشادوش مردان کشاورزی میکردند و از طرف شارع نهی نشدند.
 پس قطعا این روایات باید تحلیل شوند.

۵. تحلیل بنده از این روایات چنین است:
اولا: طبق فرمایش امام خمینی (ره) عنصر زمان و مکان باید در فقه و فهم احادیث لحاظ شود.

ثانیاً: زمان پیامبر اکرم ص و حتی خیلی بعد از  آن پارچه بسیار کم و با ارزش بوده مثلاً در کتاب دیات می‌خوانیم ۲۰۰ حله تقریباً هم قیمت هزار گوسفند یا صد شتر بوده، یا بخاطر تامین پارچه کفن می‌دزدیدند.

ثالثاً: زنهای آن زمان کاری در انظار عمومی نداشتند، ولذا بهتر بوده در خانه بمانند، و بهترین راه برای حفظ حجاب در خانه ماندن بوده است.

نتیجه اینکه:
این روایات ارشاد و راهنمایی است برای حفظ زنهای آن زمان از نامحرم،. ولی زمان های بعد که تامین حجاب برای همه زنها وجود دارد این روایت جایگاه ندارد.


و در آخر باید متذکر شویم که:
اتفاقاً بر عکس این تصویر، بسیاری از خانم‌های مومن و مسلمان در طول تاریخ چقدر حماسه آفریدند، معلمین، پزشکان، و مبلغین دینی مثل بانو مجتهده امین و بسیاری از زنان دانشمند سرزمین ما ایران.

نویسندگان: گروه روایی استاد خدادادی


موفق باشید